Yogi Yojana - 🌐

Breaking

Home Top Ad

Post Top Ad

Wednesday, April 20, 2022

Yogi Yojana

Yogi Yojana


राजस्थान विकलांग (दिव्यांग) पेंशन योजना 2022 ऑनलाइन पंजीकरण / आवेदन पत्र, स्टेटस, लाभार्थी सूची | Rajasthan Disabled (Handicapped) Pension Scheme Online Registration / Application Form, Status, Pensioners List at rajssp.raj.nic.in

Posted: 20 Apr 2022 09:56 AM PDT

**मेरे प्यारे साथियों** आज हम आपको राजस्थान विकलांग पेंशन योजना 2022 ऑनलाइन आवेदन / पंजीकरण पत्र के बारे में बताएंगे। राजस्थान सरकार ने दिव्यांग नागरिकों को पेंशन प्रदान करने के लिए मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन सम्मान पेंशन योजना शुरू की है। इस दिव्यांगजन पेंशन योजना 2022 के तहत किसी भी आयु वाले अपंग व्यक्ति जिसकी निःशक्तता 40% या उससे अधिक है, उन्हें सरकारी पेंशन दी जाएगी। 

शारीरिक रूप से अपंग महिलाओं व पुरुषों को 750 रुपये से 1500 रुपये (विकलांगता के आधार पर) मासिक पेंशन के रूप में मिलेंगे। राजस्थान डोमिसाइल (निवास स्थान) के लोग अब पीडीएफ फॉर्मेट में विकलांग पेंशन योजना आवेदन / पंजीकरण पत्र डाउनलोड कर सकते है। साथ ही दिव्यांगजन पेंशन योजना पेंशन स्टेटस (स्तिथि) व लाभार्थी सूची को राजस्थान की सामाजिक न्याय पोर्टल ssp.rajasthan.gov.in पर ऑनलाइन देख सकते है। तो आइए सबसे पहले इस योजना से जुडे सभी दस्तावेजो को ध्यानपूर्वक देखे और दिव्यांग पेंशन योजना रजिस्ट्रेशन / एप्लीकेशन फॉर्म कैसे और कहां भरने है जानिए।

राजस्थान  में विकलांग पेंशन योजना पूरी तरह से राज्य सरकार द्वारा लागू की जाती है। आवेदक के परिवार की कुल वार्षिक आय 60,000 रुपये से अधिक नहीं होनी चाहिए। हालाँकि इसके सत्यापन के लिए आय प्रमाण पत्र अपलोड किये जाने की आवश्यकता नहीं है। आवेदक को केवल हाँ या ना में जवाब प्रस्तुत करना होगा तथा बायोमेट्रिक आधार पर प्रस्तुत आवेदन पत्र में समाहित घोषणा को ही आय प्रमाण पत्र के रूप में मान लिया जाएगा। इच्छुक और पात्र व्यक्ति इस दिव्यांग पेंशन योजना के लिए पीडीएफ के रूप में एप्लीकेशन / रजिस्ट्रेशन फॉर्म (Rajasthan Viklang Pension Scheme Application / Registration Form PDF) डाउनलोड करके फॉर्म भर सकते है और राजस्थान दिव्यांगजन पेंशन स्कीम का लाभ उठा सकते है। 

इस पोर्टल के माध्यम से लोग लाभार्थियों की मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन सम्मान पेंशन योजना स्थिति और पेंशन सूची भी देख सकते है। आइये अब आपको राजस्थान विकलांगता पेंशन स्कीम (Rajasthan Disabled Pension Scheme) के बारे में पूरी जानकारी देते हैं।  

राजस्थान विकलांग पेंशन योजना आवेदन / पंजीकरण पत्र 2022 (Rajasthan Disabled Pension Scheme)

राजस्थान विकलांग पेंशन योजना एक दिव्यांगजन पेंशन स्कीम है जिसके अंतर्गत किसी भी शारीरिक रूप से अपंग व्यक्ति को विशेष योग्यजन सम्मान भत्ता दिया जाता है। इस दिव्यांग पेंशन स्कीम में आवेदन / पंजीकरण पत्र भरने के लिए निर्धारित योग्यता की कसौटी को पूरा करना बहुत जरुरी है। राजस्थान विकलांग पेंशन योजना भत्ता दर 750 रुपये से 1,500 रुपये प्रति महीना है। आइये देखते हैं की राजस्थान दिव्यांग सम्मान भत्ता योजना के लिए ऑनलाइन एप्लीकेशन / रजिस्ट्रेशन फॉर्म भरने के लिए क्या पात्रता है।     

राजस्थान दिव्यांग पेंशन योजना 2022 एप्लीकेशन / रजिस्ट्रेशन फॉर्म पीडीऍफ़ डाउनलोड

सभी उम्मीदवार जो विकलांग पेंशन योजना के लिए आवेदन करना चाहते है, वे अब दिव्यांगजन पेंशन योजना पंजीकरण / आवेदन पत्र भर सकते है। राजस्थान दिव्यांग पेंशन योजना 2022 रजिस्ट्रेशन / एप्लीकेशन फॉर्म डाउनलोड करने के लिए सीधा इस लिंक पर क्लिक करें - https://drive.google.com/file/d/1UL-uB9eipynDIuL2-ZfCo4xGvl_txFYO/view?usp=sharing. इस लिंक पर क्लिक करने से राजस्थान सामाजिक सुरक्षा पेंशन योजना फॉर्म पीडीऍफ़ फॉर्मेट में खुल जाएगा, जो कुछ इस प्रकार दिखाई देगा:-
मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन पेंशन योजना आवेदक अपने फॉर्म की स्वीकृति होने के बाद से पेंशन राशि प्राप्त करना शुरू कर देंगे। इस वृद्धावस्था पेंशन योजना में किसी भी आयु वाले विकलांग लोगों को 750 रुपये से 1500 प्रति महीना पेंशन के रूप में दी जाएगी। ज्यादा जानकारी के लिए आधिकारिक वेबसाइट https://ssp.rajasthan.gov.in/LoginContent/MidLogin.aspx पर जाएं।  
 

राजस्थान मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन सम्मान पेंशन योजना ऑनलाइन आवेदन प्रक्रिया

जिस भी व्यक्ति को राजस्थान दिव्यांगजन पेंशन स्कीम के अंतर्गत ऑनलाइन एप्लीकेशन फॉर्म भरना है, उनके लिए यह सुविधा किसी भी ई-मित्र कियोस्क / राजीव गाँधी सेवा केंद्र या स्वयं के SSO (Single Sign On) ID के माध्यम से निर्धारित प्रारूप एसएसपी 1 (SSP 1) में ssp Rajasthan पोर्टल पर ऑनलाइन आवेदन करना होगा।
आवेदक को भामाशाह क्रमांक / भामाशाह पंजीकरण संख्या एवं आधार क्रमांक को उपलब्ध करना / भरना अनिवार्य होगा। इसके अभाव में आवेदन पत्र स्वीकार्य नहीं होगा। भामाशाह एवं आधार कार्ड में अंकित आवेदक का व्यक्तिगत विवरण फिंगर प्रिंट प्रमाणीकरण / OTP के पश्चात निर्धारित पेंशन आवेदन पत्र में स्वतः ही अंकित हो जाएगा। 

इसके अतिरिक्त वांछित विवरण आवेदन पत्र में अंकित करने के पश्चात उक्त आवेदन पत्र को वेब पोर्टल के माध्यम से ऑनलाइन प्रस्तुत (Submit) करने पर आवेदन पत्र स्वतः ही सम्बन्धित जांच अधिकारी को अग्रेषित हो जाएगा। इसकी सूचना आवेदक को रजिस्टर्ड मोबाइल नंबर पर SMS के माध्यम से मिल जाएगी। ज्यादा जानकारी के लिए - https://www.sje.rajasthan.gov.in/Default.aspx?PageID=288  

राजस्थान दिव्यांगजन पेंशन योजना पंजीकरण के लिए पात्रता मानदंड  

यदि कोई भी व्यक्ति दिव्यांग पेंशन योजना के अंतर्गत आर्थिक सहायता चाहता है, तो उसे पात्रता मानदंड (Eligibility Criteria) पूरे करने होंगे:-   
  • व्यक्ति राजस्थान राज्य का स्थाई निवासी होना चाहिए।
  • किसी भी आयु का विशेष योग्यजन जिसकी निःशक्तता 40% या  उससे अधिक हो।   
  • आवेदक की आय सभी स्रोतों 60,000 रूपये से अधिक नहीं होनी चाहिए।
  • प्राकृतिक रूप से बोने - जिनकी ऊंचाई 3 फ़ीट 6 इंच से कम है, अब आवेदन कर सकते हैं। 
  • हिजडापन से ग्रसित लोग भी विकलांग पेंशन योजना राजस्थान में आवेदन कर सकते हैं।
  • यदि विकलांग व्यक्ति तीन पहिया चार पहिया का मालिक है इस पेंशन योजना के लिए पात्र नहीं होगा।
  • विकलांग व्यक्ति अगर किसी सरकारी कार्यालय में कार्यरत है तो उसे इस योजना का लाभ नहीं मिलेगा।   
बहिष्करण:- उपरोक्त के बावजूद, यदि कोई व्यक्ति किसी सरकार या स्थानीय / सांविधिक निकाय से पेंशन प्राप्त कर रहा है या किसी रूप से वित्तपोषित प्राप्त कर रहा है, वह मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन पेंशन योजना के तहत भत्ता प्राप्त करने के लिए पात्र नहीं होंगे। 

राजस्थान विकलांग पेंशन स्कीम प्रतिमाह देय वित्तीय लाभ

राजस्थान दिव्यांगजन पेंशन स्कीम के अंतर्गत देय राशि इस प्रकार है:-
  • 55 वर्ष से कम की आयु की महिला एवं 58 वर्ष से कम की आयु के पुरुष को 750 रुपये। 
  • 55 वर्ष एवं उससे अधिक आयु की महिला, 58 वर्ष एवं उससे अधिक आयु का पुरुष किन्तु 75 वर्ष से कम आयु के लाभार्थियों को 1,000 रुपये।
  • 75 वर्ष व उससे अधिक आयु के लाभार्थियों को 1,250 रुपये।
  • कुष्ठ रोग मुक्त सभी उम्र के लाभार्थियों को 1,500 रुपये।
ये पेंशन राशि लाभार्थियों के बैंक खाते में सीधी ट्रांसफर DBT माध्यम से की जाएगी। इस विकलांग-जनों को आवेदन की प्रक्रिया ऑनलाइन होने के कारण अब उन्हें दफ्तरों के चक्कर नहीं लगाने पड़ेंगे। राजस्थान विकलांग पेंशन योजना से विकलांग लोगो को आर्थिक मदद मिलेगी। इस पेंशन योजना से विकलांग-जनों का जीवन आसानी से गुजरेगा, उन्हें अपने किसी भी सामान के लिए किसी के सामने हाथ फैलाने की कोई जरूरत नहीं पड़ेगी। 
        

राजस्थान अपंगता पेंशन स्कीम के लिए आवश्यक दस्तावेजों की सूची

राजस्थान अपंगता पेंशन योजना के लिए आवश्यक दस्तावेजों की सूची:- 
1) आवासीय (निवास) प्रमाण : यह सत्यापित करने के लिए की आवेदन करने वाला कम से कम पिछले 15 साल से राजस्थान  का निवासी है, निम्नलिखित दस्तावेजों में से कोई भी एक दस्तावेज स्वीकार किया जाएगा:- 
  • राशन कार्ड  
  • वोटर कार्ड
  • वोटर लिस्ट में आवेदक का नाम
  • पैन कार्ड
  • ड्राइविंग लाइसेंस
  • पासपोर्ट
  • बिजली / पानी का बिल 
  • घर या जमीन के कागज़
  • LIC पालिसी की कॉपी
  • रजिस्टर्ड रेंट एग्रीमेंट
  • राजस्थान  का स्थायी निवासी प्रमाण पत्र 
2) आधार कार्ड
3) भामाशाह कार्ड
4) निःशक्तता प्रमाण पत्र
5) पासपोर्ट साइज फोटो
6) अन्य दस्तावेज : आवेदक के  सेविंग बैंक खाते का विवरण के साथ साथ पासबुक की फोटोकॉपी 

फीस कितनी लगेगी - सरकारी फिक्स्ड चार्ज 0 रुपये है, सर्विस चार्ज 10 रुपये है, राजीव गाँधी सेवा केंद्र सर्विस चार्ज 30 रुपये है। आवेदन करने के बाद विकलांग पेंशन बनने में ज्यादा से ज़्यादा 60 दिन का वक़्त लगेगा।
         

राजस्थान दिव्यांग पेंशन एप्लीकेशन स्टेटस (अपंगता पेंशन आवेदन की स्तिथि)

उम्मीदवार अब विकलांग पेंशन स्टेटस की जांच कर सकते है और दिव्यांगजन पेंशन की स्तिथि (मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन पेंशन लाभार्थी विवरण) का पता भी कर सकते है:-

  • सबसे पहले आधिकारिक वेबसाइट ssp.rajasthan.gov.in पर जाए।
  • मुख्यपेज पर "Reports" सेक्शन पर क्लिक करें जिससे एक नयी विंडो खुलेगी जो इस प्रकार दिखाई देगी:-
  • इस पेज पर "pensioner online status" लिंक पर क्लिक करें, जिससे राजस्थान दिव्यांगजन पेंशन योजना ऑनलाइन पेंशनर एप्लीकेशन स्टेटस (आवेदन की स्तिथि) का पेज खुल जाएगा।
  • अंत में उम्मीदवार विकलांग पेंशन लाभार्थी की स्तिथि प्रदर्शित करने के लिए "एप्लीकेशन नंबर" डाल कर "Show Status" पर क्लिक कर सकते है। इससे अपंग पेंशन योजना के आवेदन की स्तिथि पता लग जाएगी। 
पंजीकृत लाभार्थी निःशक्तता पेंशन योजना लाभार्थी सूची  2022 में अपना नाम भी देख सकते है। 

राजस्थान निःशक्तता पेंशन योजना लाभार्थी सूची 2022

पंजीकृत पेंशनभोगी जाँच कर सकते है की उनका नाम विकलांग पेंशन योजना 2022 के लाभार्थियों की सूची में है या नहीं। लोग अब राजस्थान मुख्यमंत्री विशेष योग्यजन पेंशन योजना लाभार्थियों की सूची ऑनलाइन पड़ताल कर सकते है। इसके लिए सबसे पहले आधिकारिक वेबसाइट ssp.rajasthan.gov.in पर जाएं। होमपेज पर "Reports" सेक्शन पर क्लिक करें। अगले पेज पर "Beneficiary Report" लिंक पर क्लिक करें। नई विंडो में लाभार्थियों की राजस्थान दिव्यांगजन पेंशन योजना सूची 2022 इस प्रकार दिखाई देगी:-

यहाँ पर Rajasthan Handicapped Pension Scheme List of beneficiaries (beneficiary report) पेज पर अपना नाम खोज सकते हैं।


राजस्थान विकलांग पेंशन योजना का उद्देश्य

राजस्थान विकलांग पेंशन योजना से राज्य के विकलांग लोगो को लाभ मिलेगा, क्योकि विकलांग व्यक्ति अपने घर वालो पर ही निर्भर होता है, वह अपना काम-काज भी नहीं कर पाता। विकलांग लोग अपनी रोजी-रोटी कमाने में भी असमर्थ होते है जिससे उनका जीवन बहुत गरीबी से गुजरता है। ऐसे लोगो के जीवन में सुधार करने के लिए Rajasthan Viklang Pension Yojana के अंतर्गत राजस्थान सरकार द्वारा हर महीने 1500 रुपए (अधिकतम) देकर आर्थिक मदद की जाएगी, ताकि वह अपना खर्चा खुद कर सके और किसी पर भी निर्भर नहीं रहे । इस योजना का लाभ शारीरिक रूप से विकलांग हो या मानसिक रूप से विकलांग हो, दोनों ही तरह के लोग इस योजना का लाभ उठा सकते है। इसके लिए विकलांग व्यक्ति को कम से कम 40% विकलांगता का सर्टिफिकेट देना होगा तभी विकलांग व्यक्ति को इस योजना का लाभ उठा सकते है।

राजस्थान विकलांग पेंशन योजना का मुख्य उद्देश्य विकलांगो को आत्मनिर्भर बनाना है ताकि वह किसी पर भी बोझ न बन सके, अपना खुद का गुजारा खुशी से कर सके और समाज में सम्मान के साथ रह सके। राजस्थान सरकार द्वारा अधिकतम 1500 रूपये अधिक रकम तो होती नहीं है लेकिन फिर भी विकलांग लोग इससे अपनी निजी वस्तुएं तो खरीद ही सकता है। छोटी-छोटी चीजों के लिए किसी के सामने हाथ तो नहीं फैलाने पड़ेंगे। राजस्थान विकलांग पेंशन योजना विशेष योग्यजन व्यक्तियों के लिए ही शुरू की है ताकि वह खुश रह सके। इस योजना का लाभ उन लोगो को मिलेगा जो शारीरिक रूप से विकलांग है, प्राकृतिक रूप से बोने हैं या कुष्ठ रोग से पीड़ित हैं।

Punjab Voter List PDF | Vidhan Sabha 2022 Electoral Rolls / Download Voters ID Card at ceopunjab.gov.in

Posted: 20 Apr 2022 09:56 AM PDT

As the Punjab assembly elections 2022 date has been announced, Chief Electoral Officer has published new electoral rolls of voters at ceopunjab.gov.in. You can download Punjab Voter List PDF to confirm whether your name is present in village wise / urban area wise voters list. It is worth to note that any voter can only caste their vote if their name is present in Punjab Voters List with photo at ceopunjabtest.punjab.gov.in website. You are also requested to download ypur Voter ID Card.

Several parties like AAP, Congress, BJP, SAD among others are contesting Punjab assembly elections. If you are a citizen of the state, then you must first check your name in ceopunjab.gov.in voters list with photo to caste your important vote. If your name is not present in Voter id list, then apply for the same.

Assembly elections are scheduled to take place in Punjab on 20 February 2022 in single phase while date of counting is 10 March 2022 (as announced by Election Commission of India).

Download Punjab Voter List PDF (with Photo)

  • Select the district for which you are here to download voter list. We have selected here Gurdaspur district in Punjab. Then you will be forwarded to a page containing name of assembly constituencies in that particular district.
  • Select the assembly constituency for which you are here to download voter list. We have selected here Dera Baba Nanak assembly constituency of Gurdaspur district in Punjab. Then you will be forwarded to ceopunjab assembly electoral details page. 
  • You must select here "Electoral Rolls (PDF)" tab here to proceed to opening of ceopunjab voters list polling station wise. 
  • Select the name of the booth (polling station), verify captcha and click "Download PDF" to open the Punjab Voter List with Photo. 
  • Then click at Download option in this window, save it on your desktop or mobile phone. Then open it to check whether Punjab voters list PDF has been downloaded or not. A screenshot of desktop version of saved Punjab Voter List PDF file is displayed. 
  • You must take printout of all the pages and then you can find your name manually in downloaded CEO Punjab voter list PDF.
You can even go at electoral rolls page www.ceopunjab.gov.in/page?url=electoralrolls and follow the same process to download Punjab voter list in PDF format.

About CEO Punjab (ceopunjab.gov.in) Portal

Official website of CEO Punjab has been made functional to improve communication b/w the electors and the department of elections in Punjab. It provides relevant information about the office of Chief Electoral Officer and various activities conducted by the department. Various important forms are also available on the site which can be easily downloadable.

Download Voter ID Card - Search Your Name Online in Punjab Voters List

You can search your name online in Punjab voter list either by details or by EPIC number and then download Punjab Voter ID Card.
  • Go to National Voters Service Portal at electoralsearch.in
  • It will open page for searching name by details in Punjab Voter List.
  • Enter your name, father / husband name, age, date of birth, gender, state, district, assembly constituency and click "Search" button to find name in Punjab voters list by details.  
  • You can also click "Search by EPIC No." to open page to search name by EPIC number in Punjab Voter List.
  • Your are required to enter your EPIC number, state, code and click at "Search" button to find name in Punjab voters list by EPIC details.

Know your BLO - Polling Booth Wise BLO List


It will open a file available for downloading Polling Booth wise BLO List:-
  

CEO Punjab Contact Details

Address: SCO 29-32, Sector 17-E, Chandigarh - 160017
Tell. Off: Call 0172-2704701
Fax: 0172-2707970
Email: dyceo@punjab.gov.in

Kerala Job Fair Portal Registration 2022 & Login at jobfest.kerala.gov.in | Apply Online at Niyukthi Job Fest Website

Posted: 20 Apr 2022 09:55 AM PDT

Kerala Job Fair Portal Registration 2022 and login process is now started at jobfest.kerala.gov.in. Read the complete article to apply online as either job seeker or employer at Niyukthi portal. Jobseekers and employers can also make Niyukti Job Fest website login after completing Kerala job fest portal registration process. Readers must also check instructions before checking job fairs list. 
 

Kerala Job Fair Portal Registration Process for Jobseekers

Checkout the complete Kerala job fair portal registration process for jobseekers:- 
  • First of all, jobseekers can visit official Job Fest Kerala govt's portal at jobfest.kerala.gov.in
  • At landing page, click at either "Job Seeker" link in the menu or "Job Seeker Registration" link just like displayed here.
  • Job seekers who are willing to apply and enroll for different Jobfests conducted by the department can use this form for creating a one time login and password to access this portal.

How to Apply Online As Jobseeker on Kerala Job Fest Portal

  • Step-1 User Registration (it will create a login id)
  • Step-2 Registration for Job Fest (to furnish your details)
  • Step-3 Select the Job Fest Location
  • Step-4 Print Call Letter(bring call letter for interview)
  • Step-5 Appear Personally for the Interview on the date and time mentioned in the call letter.

Instruction for Job Seekers for Niyukthi Job Fest Website Registration 

  • There will be provision for online registration for Job seekers.
  • First they have to create a login id and password. Then only they can register for the job fest.
  • Mere registration in this website does not guarantee job. But the registrant has to present himself before the preferred employers in the job fest venue in time. Job seekers who meet the requirements of the employer will only be selected for placement.
  • Entry to the Job fest is facilitated through online registration only
  • There will be a pre-defined timeline for the job seekers for online registration and after that timeline, the facility will be withdrawn
  • The Department has the right to restrict the number of registrants for a Job fest.
  • Job seeker is expected to fill up all the details including bio data and qualification.
  • The job seekers are expected to download the Admit card from the web site to attend the job fest. The reporting time for the candidate will be available on the Admit Card. Date of availability of the Admit Card will be displayed in the website.
  • Each registrant is at full liberty to report before any three employers he chooses in the job fest venue.
  • Right of inclusion/exclusion of Job seeker is vested with the Employment Department.
  • There will be help desks in every Employment Exchange to provide assistance, if necessary, for online registration.
  • Job seeker has to bring along with him/her
    • Admit Card downloaded from the Job Fest Portal.
    • A valid Photo Identity Card
    • 5 Copies of resume along with self attested copies of your certificates
    • All certificates in original
  • If a registrant could not gain a suitable job for him in this job fest, he/she can try chances in the next job fests.
  • Job Seeker can edit their details if needed.
  • You are not entitled to any TA/DA

Kerala Job Fair Portal Registration Process for Employers

Checkout the complete Kerala job fair portal registration process for employers:-
  • First of all, employer can visit official Job Fest Kerala govt's portal at jobfest.kerala.gov.in
  • At landing page, click at either "Employer" link in the menu or "Employer Registration" link just like displayed here.
  • Employers who are willing to participate for different Jobfests conducted by the department can use this option for registration.

How to Apply Online as Employer on Kerala Niyukthi Portal 

  • Step-1 Registration of Employer
  • Step-2 Post Vacancies/Job Openings
  • Step-3 Publish/Unpublish Vacancies/Job Openings

Instructions for Employers for Job Fest Kerala Gov Portal Registration

  • There will be provision for online registration for Employers
  • Entry to the Job fest is facilitated through online registration only
  • There will be no restriction for the registration of Employers in number but there will be screening based on their credentials/field of operation. Right of inclusion/exclusion of Employer is vested with the Employment Department.
  • Employers are requested to fill all the columns of their registration page including details of vacancy/qualification/salary etc, after getting verification from the Employment Department.
  • There will be help desks in every Employment Exchange to provide assistance, if necessary, for online registration.
  • No fees/service charges to be collected from candidates.
  • Status of interview (Rejected, Short Listed, Selected) to be noted on admit card.

Kerala Job Fest Portal Login (Niyukthi Login)

Checkout the complete Kerala job fest portal login process for registered users (jobseekers / employers):
  • First of all, registered employer or jobseeker can visit official Job Fest Kerala govt's portal at jobfest.kerala.gov.in
  • At landing page, click at either "Log In" link in the menu or "Login" link to make Niyukthi Login just like displayed here.
  • Employers please note that you will not be able to login into the portal unless and until your registration gets authorised by the department.

View Registered Employers at Niyukthi Portal - http://jobfest.kerala.gov.in/portal/employers

[Apply] Solar Rooftop Subsidy Scheme Online Registration / Application Form / Calculator at solarrooftop.gov.in

Posted: 19 Apr 2022 08:19 PM PDT

Solar Rooftop Subsidy Scheme 2022 online registration / application form at solarrooftop.gov.in. You can now check solar rooftop calculator to calculate cost of installing panels. You can even check DISCOM portal links to apply online for solar rooftop yojana. सोलर रूफटॉप योजना के अंतर्गत अपने घर / ग्रुप हाउसिंग / अपने कार्यालय / कारखाने में सोलर पैनल लगाएं, पर्यावरण और पैसे बचाएं.

The solar rooftop subsidy scheme is a central govt's initiative to promote renewable energy across the country. People will get subsidy on solar rooftop installations at their home, group housing societies, company. 

This article will answer your questions like how you can apply online for solar rooftop yojana, what is helpline number for installation of solar panels, what is your state's DISCOM portal link, how to calculate price of solar roof top among others. 

Solar Rooftop Subsidy Scheme 2022 Apply Online Process

Central govt. invites grid connected solar rooftop subsidy scheme online application form. People can easily follow some simple steps to apply online for solar rooftop yojana.
  • Then page hacing DISCOM Portal Links in a state wise manner will open. It would enable people to apply for Rooftop Solar Scheme.
  • Applicants can click at the respective links of their state to open the state electricity dept or power corporation website where Solar Rooftop online application / registration form is available.

DISCOM Portal Links to Apply for Solar Rooftop Yojana

Andhra Pradeshhttps://onlineapp.apeasternpower.com/ (Eastern Power Distribution Company of AP Ltd)
Assamhttp://www.rodalee.com/ (Assam Power Distribution Company Limited)
Biharhttp://solarbihar.bsphcl.co.in/ (North Bihar Power Distribution Company Limited, South Bihar Power Distribution Company Limited)
Chandigarhhttps://www.solarchandigarh.com/ (Electricity Department of Chandigarh)
Chhattisgarhhttps://cspc.co.in/sp/(X(1)S(i1kmfaiqb3mqc0lsnhfe35ex))/Index.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1 (CSPDCL)
Gujarathttps://suryagujarat.guvnl.in/ (For Subsidy) [Ahmedabad Electricity Co. Ltd. (Torrent Power Ltd.), Dakshin Gujarat Vij Co.Ltd (DGVCL), Madhya Gujarat VIJ Company Ltd., Paschim Gujarat Vij Co. Limited, Surat Electricity Co. Ltd. (Torrent Power Ltd.), Uttar Gujarat Vij Company Limited], and https://srtgeda.gujarat.gov.in/ (Non-Subsidy) [For All Discoms]
Haryanahttps://esolarconn.dhbvn.org.in/ (DHBVN), https://solarconnection.uhbvn.org.in/ (UHBVN)
Himachal Pradeshhttp://www.rts.himurja.gov.in/Default.aspx (HPSEB Limited)
Jammu and Kashmirhttps://jk.ahasolar.in/ (Power Development Dept. of J and K)
Jharkhandhttps://suvidha.jbvnl.co.in/login.aspx (Jharkhand State Electricity Board)
Karnatakahttp://srtpv.bescom.org/SRTPV/expression_of_interest_soura_gruha.jsp (Bangalore Electricity Supply Company Ltd. (BESCOM))
Keralahttps://wss.kseb.in/selfservices/sbp (Kerala State Electricity Board)
Lakshadweephttp://uwp.lakshadweep.idaminfra.com/ (Electricity Dept. of Lakshadweep)
Madhya Pradeshhttp://www.smartbijlee.mpez.co.in/view/net_metering/net_metering_form.php, (M.P. Poorv Kshetra Vidyut Vitran Co), https://rooftop.mpcz.in/uwp_rooftop/home (M.P.Madhya Kshetra Vidyut Vitran Co.), https://mpwzservices.mpwin.co.in/mpeb_english/home, (M.P.Paschim Kshetra Vidyut Vitran Co.)
Maharashtrahttps://iss.adanielectricity.com/MUMBAINSC/ (Adani Electricity Mumbai Limited), https://bestundertaking.net/newconnection.aspx (Brihanmumbai Electric Supply and Transport (BEST)), https://grouppaybill.mahadiscom.in/PayNCCharges/UI/ROOFTOP/PVNewApplication.aspx (Maharashtra State Electricity Distribution Co. Ltd), https://cp.tatapower.com:3443/sap/bc/webdynpro/sap/zepcrm_solar_appl?CA_NUMBER=null&sap-client=500# (Tata Power Co. Ltd)
Manipurhttps://solar.mspdcl.info/ (Manipur State Power Distribution Company Limited (MSPDCL))
Meghalayahttps://meghsolar.meghalaya.gov.in/ (Meghalaya Power Distribution Corporation Ltd.)
Delhihttp://solarbses.com/# (BSES Rajdhani Power Limited, BSES Yamuna Power Limited), https://www.tatapower-ddl.com/solar-rooftop/register (Tata Power Delhi Distribution Limited)
Odishahttp://portal.tpcentralodisha.com:8080/TpcodlSolarRegistration/ (TPCODL, TP Central Odisha Distribution Ltd.), http://rts.odisha.gov.in/ (TPNODL – TP Northern Odisha Distribution Limited, TPSODL – TP Southern Odisha Distribution Limited, TPWODL – TP Western Odisha Distribution Limited)
Puducherryhttps://solarrooftop.py.gov.in/ (Electricity Deptt. of Puducherry)
Punjabhttps://distribution.pspcl.in/returns/module.php?to=PSPCLRoofTopSolar (Punjab State Power Corporation Ltd.)
Rajasthanhttps://energy.rajasthan.gov.in/content/raj/energy-department/rrecl/en/home.html (Ajmer Vidyut Vitran Nigam Ltd., Jaipur Vidyut Vitran Nigam Ltd., Jodhpur Vidyut Vitran Nigam Ltd.)
Sikkimhttps://usrp.sikkim.gov.in/ (Energy & Power Department, Government of Sikkim)
Tamil Naduhttps://www.tnebltd.gov.in/usrp/ (Tamil Nadu Generation and Distribution Company Limited)
Telanganahttp://210.212.223.83:7001/J2S/j2s/websiteLoginUsers.action (Northern Power Distribution Company of Telangana Limited), http://117.239.151.19:8080/ (Southern Power Distribution Company of Telangana Limited)
Uttar Pradeshhttps://upnedasolarrooftopportal.com/ (Dakshinanchal Vidyut Vitran Nigam Ltd., Kanpur Electric Supply Company Ltd., Madhyanchal Vidyut Vitran Nigam Ltd, Noida Power Company Limited, Pashchimanchal Vidyut Vitran Nigam Ltd., Poorvanchal Vidyut Vitran Nigam Ltd., Torrent Power Limited)
Uttarakhandhttps://usrp.upcl.org/ (Uttarakhand Power Corporation Ltd)

Solar Rooftop Calculator

Follow some simple steps to use Solar Rooftop Calculator to calculate price of solar panel installation at home rooftop, group housing societies and industries.
  • Then the Solar Rooftop Calculator page will open where applicants can select either total roof top area or solar panel capacity which any person wants to install or your budget. Next select state and consumer category and your average electricity cost. 
  • Next you can click at the "Calculate" button to calculate the price of solar rooftop installation.

अपने घर में सोलर पैनल लगाएं, पर्यावरण और पैसे बचाएं

  • अपने घर की छत पर सोलर पैनल लगाएं और बिजली पर होने वाले खर्च को 30 से 50 प्रतिशत तक कम करें।
  • सोलर पैनल से बिजली 25 साल तक मिलेगी और इसको लगाने के खर्च का भुगतान 5-6 वर्षों में हो जाएगा। इसके बाद अगले 19-20 वर्षों तक सोलर से बिजली का लाभ मुफ्त मिलेगा।
  • 1kw सौर ऊर्जा के लिए 10 वर्ग मीटर जगह की जरूरत होती है।
  • 3 kW तक के सोलर प्लांट पर 40 प्रतिशत की सब्सिडी और 3kw के बाद 10 kW तक 20 प्रतिशत की सब्सिडी केंद्र सरकार द्वारा मिलेगी।
इसके लिए आप विद्युत वितरण कंपनी के निकटतम कार्यालय से संपर्क करें। अधिक जानकारी के लिए https://mnre.gov.in विजिट करें।

ग्रुप हाउसिंग के लिए सोलर रूफटॉप योजना

अपने ग्रुप हाउसिंग में सौर ऊर्जा को अपनाना है। प्रदूषण को कम करने के साथ पैसा बचाना है। ग्रुप हाउसिंग के लिए सोलर रूफटॉप योजना की मुख्य विशेषताएं इस प्रकार हैं:-
  • अपने ग्रुप हाउसिंग में सोलर पैनल लगाएं और बिजली पर होने वाले खर्च को 30 से 50 प्रतिशत तक कम करें।
  • सोलर पैनल से बिजली 25 साल तक मिलेगी और इसको लगाने के खर्च का भुगतान 5-6 वर्षों में हो जाएगा। इसके बाद अगले 19-20 वर्षों तक सोलर से बिजली का लाभ मुफ्त मिलेगा।
  • 500 kW तक के सोलर प्लांट को लगवाने पर 20 प्रतिशत की सब्सिडी केंद्र सरकार द्वारा मिलेगी।
  • सोलर प्लांट स्वयं लगाएं या RESCO मॉडल (जिसमें निवेश आपकी जगह Developer करेगा) पर लगवाएं।
  • 1kw सौर ऊर्जा के लिए 10 वर्ग मीटर जगह की जरूरत होती है।
इसके लिए आप विद्युत वितरण कंपनी के निकटतम कार्यालय से संपर्क करें। अधिक जानकारी के लिए https://mnre.gov.in विजिट करें।

अपने कार्यालय / कारखाने की छत पर सोलर पैनल लगाएं

  • अपने कार्यालय / कारखाने की छत पर सोलर पैनल लगाएं और बिजली पर होने वाले खर्च को 30 से 50 प्रतिशत तक कम करें।
  • सोलर पैनल से बिजली 25 साल तक मिलेगी और इसको लगाने के खर्च का भुगतान 5-6 वर्षों में हो जाएगा। इसके बाद अगले 19-20 वर्षों तक सोलर से बिजली का लाभ मुफ्त मिलेगा।
  • 1kw सौर ऊर्जा के लिए 10 वर्ग मीटर जगह की जरूरत होती है।
  • सोलर प्लांट स्वयं लगाएं या RESCO मॉडल (जिसमें निवेश आपकी जगह Developer करेगा) पर लगवाएं।
इसके लिए आप विद्युत वितरण कंपनी के निकटतम कार्यालय से संपर्क करें। अधिक जानकारी के लिए https://mnre.gov.in विजिट करें।

Solar Rooftop Yojana Helpline Number

The toll free number for Solar Rooftop Yojana is 1800-180-3333. The state wise list of empanelled / certified agencies for solar rooftop installation can be viewed at this link

Ministry of New and Renewable Energy under the Government of India is running and monitoring Solar Rooftop Yojana. You can now check complete details about solar rooftop - grid connected scheme on the official website of ministry at mnre.gov.in link.

Jharkhand Berojgari Bhatta Yojana 2022 Online Registration Form / Last Date - New Job Seekers Apply for Unemployment Allowance

Posted: 19 Apr 2022 08:17 PM PDT

Jharkhand government is inviting online application forms for Berojgari Bhatta Yojana 2022. Now all the new job seekers can apply online for unemployment allowance scheme. Jharkhand Berojgari Bhatta Yojana 2022 online registration form are now available at jharkhandrojgar.nic.in. This scheme will enable unemployed youths who are in search of employment opportunities to raise their livelihood.
As announced in the recent Jharkhand Budget, the state govt. has allocated Rs. 146 crore for this berojgari bhatta yojana 2022. People can now check the apply online process for unemployment allowance scheme, check their eligibility, how to make registration, amount and avail its benefits. Department of Labour Employment and Training would be the nodal agency to implement this scheme.

CM Hemant Soren will soon start this scheme to tackle unemployment and to enable jobless candidates to sustain their life.

Jharkhand Berojgari Bhatta Online Registration / Application Form 2022

Below is the complete process to fill Jharkhand Berojgari Bhatta 2022 online registration / application form:-
  • Firstly visit the official website at https://rojgar.jharkhand.gov.in/
  • At the homepage, click at the "New Job Seeker" tab present in the main menu.
  • Accordingly, the Jharkhand Berojgari Bhatta Online Registration Form 2022 will appear as shown below:-

  • Subsequently, candidates can fill in the personal information section in the Jharkhand Berojgari Bhatta Candidate Registration Wizard.
  • Then fill in the other details section of the Jharkhand Berojgari Bhatta online application form 2022.
After filling in the complete Jharkhand Online Registration / Application Form, candidates can make login and complete apply online process for Berojgari Bhatta Yojana. For more details, click at the link http://www.jharkhandrojgar.nic.in/Candidate_manual.pdf to check Jharkhand Berojgari Bhatta Yojana Candidate Manual PDF.

Jharkhand Berojgari Bhatta Yojana Eligibility Criteria

The applicants must fulfill the following conditions to become eligible for Jharkhand Berojgari Bhatta Yojana 2022:-
  • Applicant must be a permanent resident of Jharkhand 
  • He / She must be unemployed.
  • All the jobless candidates must have passed their graduation / post graduation degree in past 3 years.
  • Applicant must be registered with the employment exchange.

Jharkhand Unemployment Allowance Scheme Amount

The following amount would be provided to unemployed candidates fulfilling the above mentioned conditions:-
  1. Rs. 5,000 per annum (for  2 years) to applicants who completed their bachelor degree (graduate course) in past 3 years. Unemployed Applicant must be a resident of Jharkhand and registered with employment exchange.
  2. Rs. 7,000 per annum (for  2 years) to applicants who completed their masters degree (post graduate course) in past 3 years. Unemployed Applicant must be a resident of Jharkhand and registered with employment exchange.

Jharkhand Berojgari Bhatta Yojna 2022 Last Date

As we have told you that the state govt. has made budgetary provision of Rs. 146 crore for the unemployment allowance scheme. It is imperative to note that the Jharkhand govt. will soon start disbursement of unemployment allowance amount. When the official notification is released, only then we would be able to tell you about the start date / last date of berojgari bhatta yojana in the state.

WB Utsashree Portal Registration 2022 / Login at banglarshiksha.gov.in/utsashree/ | Online Teacher Transfer Apply Online, Check Application Status

Posted: 19 Apr 2022 08:04 PM PDT

WB Utsashree Portal Registration and Login at banglarshiksha.gov.in/utsashree/ by West Bengal government. It is an Online Teacher Transfer Portal where applicants can apply online and check application status. West Bengal Online Teacher Transfer application form should be filled and then be tracked by the candidates at the official website.

WB Utsashree Portal Registration / Login at banglarshiksha.gov.in/utsashree/

You will have to follow some simple steps for registration and login at WB Utsashree Portal.
  • You can directly click at the link for WB Utsashree Portal Registration & Login at https://banglarshiksha.gov.in/utsashree/page/login.php 
  • Then you can make login if you are an existing user and can make registration first, then login if you are a new user.
  • After logging in at Banglarshiksha Utsashree Scheme Portal, you can apply online for online teacher transfer. 
In this manner, you can fillup application form for Utsashree Scheme which is the scheme to apply for online teacher transfer.

WB Utsashree Online Teacher Transfer Application Status

You will have to follow some simple steps for checking WB Utsashree Scheme application status after applying online through the method of registration and login at WB Utsashree Portal as mentioned above.
  • First of all, you can go to link to open WB Utsashree Portal - https://banglarshiksha.gov.in/utsashree/
  • On homepage, you will have to hit "Teacher Transfer" button to check online teacher transfer application status under Utsashree Scheme.
West Bengal Online Teacher Transfer Portal provides you with an opportunity to submit as well as track your application regarding online transfers.

Instructions for Teaching / Non Teaching Staff Transfer Application at Utsashree Portal

If you wish to submit application through Utsashree Portal, Kindly read the following instructions carefully:-

Eligibility Criteria

  • The applicant should be confirmed and serving in the present school in the present post for at least five years.
  • Applicant must be within 59 years of age
  • Place of posting should be more than 25 km in case of secondary schools
  • Primary teachers will not be able to apply within the same Circle
  • No teaching/non teaching staff would be allowed to apply within five years of last transfer
  • If anybody has refused a transfer order he/she will not be able to apply again before completion of seven years
  • If anybody is under suspension, facing any Disciplinary proceedings/judicial proceedings or charges of financial irregularity he she shall not be able to apply for transfer

Documents Required to be Uploaded

  • Documents relating to any illness
  • Documents relating to physical disablement (above 40%)
  • Birth certificate of child for female teacher
  • Distance certificate between places of posting of both spouses
  • Distance certificate between place of posting and permanent address
  • Size of documents should not exceed 200 KB

অনলাইন ট্রান্সফার পোর্টালের সুবিধা (Online Teacher Transfer Portal Benefits)

এই অনলাইন ট্রান্সফার পোর্টালের মাধ্যমে যে সুবিধাগুলি পাওয়া যাবে:-
  • সরকার পোষিত ও সাহায্যপ্রাপ্ত প্রাথমিক/ উচ্চপ্রাথমিক/ মাধ্যমিক/ উচ্চমাধ্যমিক বিদ্যালয়ের শিক্ষক, শিক্ষিকা ও শিক্ষাকর্মীরা অনলাইনে ট্রান্সফারের আবেদন করতে পারবেন।
  • আবেদনকারীরা তাঁদের আবেদনের বিভিন্ন পর্যায়ের অবস্থান জানতে পারবেন।
  • শিক্ষক/ শিক্ষিকা ও শিক্ষাকর্মীদের অনলাইনে ট্রান্সফারের আবেদন নির্দিষ্ট সময়ে নিষ্পত্তি করা হবে।

Utsashree Scheme Head Office Contact Information

Address: Bikash Bhavan, 5th & 6th floor DF Block, Sector-1, Salt Lake City, Kolkata, West Bengal 700091

Apply for Transfer at Utsashree Portal

Link to apply for transfer at Utsashree Portal - https://banglarshiksha.gov.in/utsashree/page/teacher_transfer.php

Technical Help for WB Utsoshree Scheme 

E-mail ID: onlineteachertransfer@gmail.com
Toll Free Number: 1800-102-8014
Contact Mobile Phone No: 8902602519
Whatsapp Helpline Number: 6292263300

Vidya Lakshmi Portal Registration 2022 / Login - Apply Online for Education Loan at vidyalakshmi.co.in

Posted: 19 Apr 2022 08:05 PM PDT

Vidya Lakshmi Portal Registration & Login to apply online for education loan. Central government has started inviting Education loan online application form at vidyalakshmi.co.in. Students can view, apply and track the education loan applications to banks anytime, anywhere by accessing the Vidya Laxmi Portal. Interested candidates can now make Vidyalaxmi Portal online registration & login as student to get loans for their studies.

The process to apply online for education loan at Vidya Laxmi Portal is very simple. It involves registration at Vidyalaxmi portal, filling up of common loan application form and then apply to multiple banks.

About Vidya Lakshmi Portal

Vidya Lakshmi is a first of its kind portal for students seeking Education Loan. This portal has been developed under the guidance of Department of Financial Services (Ministry of Finance), Department of Higher Education (Ministry of Education) and Indian Banks Association (IBA). The portal has been developed and being maintained by NSDL e-Governance Infrastructure Limited. 

Vidya Laxmi Portal Registration

Vidya Lakshmi Portal provides single window for Students to access information about various loan schemes provided by banks and make applications for Educational Loans. If you want to apply for education loan on Vidyalakshmi portal, you must register on portal. Please provide essential details as mentioned in registration form. Here is the complete process to make Vidya Laxmi Portal Registration:-
  • Here applicants can fill in all the details accurately to proceed to login page.

Important Instructions

Please ensure that the registration details filled in are correct. Please enter password in required format.

Guidelines for Registering on Vidya Lakshmi Portal

Name - Please enter student name as per 10th class marksheet or as per the marksheet attached with your loan application
Mobile Number - Enter a valid mobile number. Student can provide mobile number of parent/guardian
Email ID - Enter a valid email ID. Email ID will not be allowed to change. All necessary communications will be sent on this email ID.

Vidyalaxmi Portal Login

All the interested students who wishes to apply online for education loan can now make Vidyalaxmi Portal login at the homepage of official Vidya Lakshmi Portal. The direct link to make Vidya Laxmi Portal login is given here - https://www.vidyalakshmi.co.in/Students/index 

The section where login has to take place will be displayed on the home screen similar to the one in the image below:-
Here applicants can enter e-mail ID and password and click at "Login" button to proceed to fill Vidyalakshmi Education loan application form.

List of Registered Banks for Education Loan at Vidyalakshmi Portal 

There are a total of 38 banks registered banks at Vidya Lakshmi Portal. Out of these banks, the major banks which are registered at Vidyalakshmi portal are as follows:-
  • Canara Bank
  • Bank of India
  • Corporation Bank
  • Punjab National Bank
  • UCO Bank 
  • Indian Overseas Bank
  • Axis Bank
  • Federal Bank
  • RBL Bank
  • Allahabad Bank
  • Andhra Bank
  • Bank of Baroda
  • Dena Bank
  • Central Bank of India
  • IDBI Bank
  • HDFC Bank
  • State Bank of India
  • Tamilnad Mercantile Bank Ltd.
  • GP Parsik Bank
  • New India Bank
  • Union Bank of India
  • Karur Vysya Bank
  • Syndicate Bank
  • Vijaya Bank

Need for Vidya Lakshmi Yojana

India is one of the youngest nations in the world with more than 54% of the total population below 25 years of age. Our young people have to be both, educated and employable for the jobs of the 21st century. The Prime Minister has explained how Skill India needs to be closely coordinated with Make in India. Yet, today less than 5% of our potential workforce gets formal skill training to be employable and stay employable. 

With a view to enable all poor and middle class students to pursue higher education of their choice without any constraint of funds, PM proposed to set up a fully IT based Student Financial Aid Authority to administer and monitor Scholarship as well Educational Loan Schemes, through the Pradhan Mantri Vidya Lakshmi Karyakram. The central govt. wants to ensure that no student misses out on higher education for lack of funds. The IT based mechanism under the Pradhan Mantri Vidya Lakshmi Karyakram is expected to provide to students a single window electronic platform for Scholarships and Educational Loans.

Search for Loan Schemes at Vidya Lakshmi Portal

Students would be able to perform search for loan schemes at Vidyalakshmi.co.in portal after making successful login. There are 127 loan schemes to select from which are available at the Vidyalaxmi Portal.

Helpline Number

Tel - 020-2567 8300, e-mail ID: vidyalakshmi@nsdl.co.in

Head Office

Head Office Working Hours- Monday to Friday - 9:30 am to 6 pm
Mumbai Address - Times Tower, 1st Floor, Kamala Mills Compound, Lower Parel, Mumbai - 400 013.
Fax - (022) 2491 5217

Branches

Branches Working Hours- Monday to Friday - 9:30 am to 6 pm
Kolkata Address: 5th Floor, The Millenium, Flat No. 5W, 235/2A, Acharya Jagdish Chandra Bose Road, Kolkata - 700 020.
Chennai Address: 6A, 6th Floor, Kences Towers, #1 Ramkrishna Street, North Usman Road, T. Nagar, Chennai - 600 017.
New Delhi Address: 409/410, Ashoka Estate Building, 4th floor, Barakhamba Road, Connaught Place, New Delhi - 110 001.
Ahmedabad Address: Unit No. 407, 4th floor, 3rd Eye One Commercial Complex Co-op. Soc. Ltd., Above Vijay Sales Stores C. G. Road, Near Panchvati Circle, Ahmedabad - 380006.

मुख्यमंत्री शगुन योजना 2022: Shagun Yojana HP Apply, विवाह पोर्टल | Himachal Pradesh Shagun Scheme Application / Registration Form

Posted: 19 Apr 2022 08:04 PM PDT

HP Mukhyamantri Shagun Yojana | हिमाचल प्रदेश मुख्यमंत्री कन्यादान योजना ऑनलाइन आवेदन | Himachal Pradesh Vivah Portal | हिमाचल प्रदेश विवाह पोर्टल | Kanya Vivah Yojana HP Apply

मेरे प्यारे साथियों, आज हम आपको हिमाचल प्रदेश मुख्यमंत्री शगुन योजना 2022 के बारे में बताएंगे। जैसा की आप सभी लोग जानते हैं की गरीब परिवार की लड़कियों की शादी के समय उनके परिवार को आर्थिक समस्या झेलनी पढ़ती है। शादी में इस महंगाई के समय में अधिक खर्चा होने की वजह से लड़कियों के माँ बाप को उधार तक लेनी पढ़ती हैं। इससे उनके परिवार को जिंदगी भर कर्ज के बोज तले बितानी पढ़ती है। इसी समस्या को ध्यान में रखते हुए जय राम ठाकुर की हिमाचल सरकार ने इस बार के बजट में एचपी शगुन योजना शुरू करने का निर्णय लिया है।

इस शगुन योजना में कितनी धनराशि एक गरीब परिवार को दी जाएगी, कौन होंगे शगुन स्कीम के लाभार्थी, आवेदन पत्र के साथ कोनसे दस्तावेज लगाने होंगे, एप्लीकेशन फॉर्म कैसे भरें, ऐसे सवाल आपके मन में उठ रहे होंगे। इस आर्टिकल के माध्यम से हम आपको हिमाचल प्रदेश मुख्यमंत्री शगुन योजना के बारे में पूरी जानकारी देंगे। इस आर्टिकल को पढ़ने के बाद आप सभी इस शगुन स्कीम का लाभ ले पाएंगे, तो इस आर्टिकल तो अंत तक जरूर पढ़ें।

HP Shagun Yojana 2022

मुख्यमंत्री शगुन योजना का शुभारम्भ हिमाचल प्रदेश सरकार द्वारा राज्य के गरीबी रेखा से नीचे आने वाले परिवारों, जरूरतमंद परिवारों की बेटियों की शादी के लिए आर्थिक रूप से मदद करने के लिए किया गया है | इस Himachal Pradesh Shagun Yojana 2022 के अंतर्गत राज्य के एससी (SC), एसटी (ST) और अन्य पिछड़ा वर्ग (OBC) केटेगरी के बीपीएल (BPL) परिवारों की बेटियों को विवाह के समय 31 हज़ार रुपये की सहायता राशि दी जाएगी। गरीब, निर्धन, जरुरत मंद परिवारों की बेटियों की शादी (Marriage of daughters) के लिए राज्य सरकार 31 हज़ार रूपये की आर्थिक सहायता (Financial assistance of Rs. 31 thousand) प्रदान करेगी |

इस योजना के तहत आर्थिक सहायता प्राप्त करने के लिए विवाह के समय बेटी की आयु 18 वर्ष या उससे अधिक (Daughter should be 18 years of age or more at the time of marriage) होनी चाहिए तथा जिस लड़के से उस लड़की की शादी हो रही है उस लड़के की आयु 21 वर्ष या उससे अधिक होनी (Boy must be 21 years of age or older ) चाहिए | तभी वह इस योजना का लाभ उठा सकते है | HP Shagun Yojana 2022 के तहत आवेदन करने वाली कन्या का नाम ई डिस्ट्रिक्ट पोर्टल (edistrict.hp.gov.in) पर रजिस्टर्ड होना चाहिए | इस योजना के तहत हिमाचलप्रदेश की आर्थिक रूप से कमज़ोर परिवार की लड़कियों को लाभान्वित किया जायेगा |

मुख्यमंत्री शगुन योजना नई अपडेट

हिमाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री जय राम ठाकुर जी ने शगुन योजना के लिए बजट में एक बड़ी राशि प्रस्तावित की है। इस योजना के तहत राज्य की लड़कियों को शादी के लिए 31 हज़ार रूपये की धनराशि प्रदान की जाएगी जिसके लिए जय राम ठाकुर जी की सरकार ने 50 करोड़ के बजट प्रस्तावित किया है। 

Himachal Pradesh Shagun Yojana 2022 Apply

राज्य के जो इच्छुक लाभार्थी मुख्यमंत्री शगुन योजना 2022 के तहत आवेदन करना चाहते है वह ऑनलाइन तथा ऑफलाइन दोनों तरीके से आवेदन कर सकते है। ऑनलाइन आवेदन करने के लिए आप योजना की ऑफिसियल वेबसाइट पर जा सकते है | इस Himachal Pradesh Shagun Yojana 2022 के तहत सरकार द्वारा दी जाने वाली धनराशि सीधे बेटी के बैंक अकाउंट में ट्रांसफर की जाएगी | इसलिए आवेदिका का बैंक अकाउंट होना अनिवार्य है तथा बैंक अकाउंट आधार कार्ड से लिंक होना चाहिए | इस योजना का लाभ आदिवासी अचलो में प्रचलित विवाह पद्धति से एकल विवाह करने पर भी दिया जायेगा |

हिमाचल प्रदेश मुख्यमंत्री शगुन योजना का उद्देश्य

जैसे की आप लोग जानते है कि बहुत से ऐसी लोग है जो आर्थिक रूप से कमज़ोर होने के कारण अपनी बेटी की शादी नहीं कर पाते तथा गरीब होने के कारण अपने परिवार की आर्थिक ज़रूरत को भी पूरा नहीं कर पाते इस समस्या पर ध्यान देते हुए हिमाचल प्रदेश सरकार ने इस मुख्यमंत्री शगुन योजना 2022 को शुरू किया है। इस योजना के अंतर्गत गरीब परिवार की बेटियों की शादी के लिए 31 हज़ार रूपये की आर्थिक सहायता प्रदान करना, जिससे आर्थिक रूप से कमज़ोर परिवार अपनी बेटी की शादी अच्छे से कर सकते है |

सरकार द्वारा दी जाने वाली धनराशि

नवदम्पति के खुशहाल जीवन तथा गृहस्थी की स्थापना के लिए 31000 रूपये का खर्च किया जायेगा |

HP Shagun Scheme 2022 की पात्रता

  1. आवेदक हिमाचल प्रदेश का स्थायी निवासी होना चाहिए |
  2. इस योजना के तहत विवाह के समय लड़की की आयु 18 वर्ष से कम नहीं होनी चाहिए तथा वर की आयु 21 वर्ष से कम नहीं होनी चाहिए |
  3. Shagun Yojana HP के तहत कन्या का नाम ई डिस्ट्रिक्ट पोर्टल पर रजिस्टर्ड होना चाहिए |
  4. लाभार्थी के अभिभावक गरीबी रेखा से नीचे जीवन यापन कर रहे हो यानी BPL केटेगरी से तालुक रखते हों।
  5. कन्या का परिवार अनुसूचित जाति, अनुसूचित जनजाति या अन्य पिछड़ा वर्ग में से एक होना चाहिए।    
  6. ऐसी परित्यक्ता महिला जो निराश्रित हो और स्वयं के पुनर्विवाह के लिये आर्थिक रुप से सक्षम न हो। 
  7. इसके अलावा जिनका कानूनी रूप से तलाक हो गया हो वे भी इस योजना का लाभ ले सकती हैं।

हिमाचल प्रदेश शगुन योजना 2022 के दस्तावेज़

  1. आवेदक का आधार कार्ड
  2. वोटर आईडी कार्ड
  3. कन्या का आयु प्रमाण पत्र
  4. निवास प्रमाण पत्र
  5. गरीबी रेख से नीचे जीवन यापन करने वाले परिवारों का बीपीएल कार्ड
  6. कन्या का पासपोर्ट साइज फोटो
  7. अनुसूचित जाति, अनुसूचित जनजाति या अन्य पिछड़ा वर्ग को प्रमाणित करने के लिए जाति प्रमाण पत्र
  8. मोबाइल नंबर

मुख्यमंत्री शगुन योजना 2022 में ऑनलाइन आवेदन कैसे करे?

  • सर्वप्रथम आवेदक को योजना की Official Website पर जाना होगा | 
  • ऑफिसियल वेबसाइट पर जाने के बाद आपके सामने होम पेज खुल जायेगा |
  • इस होम पेज पर आपको एप्लीकेशन फॉर्म दिखाई देगा | 
  • इसके बाद आपको इस फॉर्म में पूछी गयी सभी जानकारी जैसे नाम, पता, आधार नंबर, आयु आदि भरनी होगी |
  • सभी जानकारी भरने के बाद आपको सब्मिट के बटन पर क्लिक करना होगा | 
  • इसके बाद आपको लॉगिन करना होगा | लॉगिन करने के बाद आपका आवेदन पूरा हो जायेगा |

मुख्यमंत्री शगुन योजना में ऑफलाइन आवेदन कैसे करे?

यदि आप HP Shagun Scheme 2022 के तहत ऑफलाइन आवेदन करना चाहते है तो आपको ऑफिसियल वेबसाइट पर जाकर एप्लीकेशन फॉर्म को डाउनलोड करना होगा | एप्लीकेशन फॉर्म डाउनलोड करने के बाद आपको फॉर्म में पूछी गयी सभी जानकारी को भरना होगा | इसके बाद आपको अपने एप्लीकेशन फॉर्म के साथ अपने सभी दस्तावेज़ों को अटैच करके अपने नज़दीकी ग्रामीण क्षेत्र में ग्राम पंचायत /जनपद पंचायत में या फिर शहरी क्षेत्र में नगर निगम /नगर पालिका नगर परिषद के कार्यालय में जाकर जमा करना होगा |

मुख्यमंत्री शगुन योजना में हितग्राहियो की सूची कैसे देखे ?

  • सबसे पहले आपको योजना की आधिकारिक वेबसाइट पर जाना होगा। ऑफिसियल वेबसाइट पर जाने के बाद आपके सामने होम पेज खुल जायेगा।
  • इस होम पेज पर आपको हितग्राहियो की सूची का विकल्प दिखाई देगा आपको इस विकल्प में से स्वीकृत हितग्राहियो की सूची का ऑप्शन दिखाई देगा।
  • आपको इस ऑप्शन पर क्लिक करना होगा। ऑप्शन पर क्लिक करने के बाद आपके सामने अगला पेज खुल जायेगा। इस पेज पर आपको पूछी गयी सभी जानकारी को भरना होगा।
  • सभी जानकारी भरने के बाद आपको हितग्राहियो की सूची देखे के बटन पर क्लिक करना होगा।
इस तरह आप सत्यापित लाभार्थियों की सूची देख सकते है।

एचपी शगुन योजना के लाभ

इस योजना का लाभ राज्य के उन परिवारों की बेटियों को प्रदान किया जायेगा जो गरीबी रेखा से नीचे जीवनयापन कर रही है। साथ ही ये ध्यान रखा जाएगा की गरीब परिवार SC, ST या OBC में से किसी एक केटेगरी में आने चाहियें। ऐसे परिवार की बेटी की शादी में सरकार की तरफ से आर्थिक मदद की जाएगी।
SC / ST / OBC BPL परिवार की बेटी की शादी में सरकार 31,000 रुपये की एकमुश्त रकम देगी। यह रकम लड़की के नाम चेक या डिमांड ड्राफ्ट के जरिए दी जाएगी । Himachal Pradesh Shagun Yojana 2022 के अंतर्गत राज्य के गरीब, निर्धन, जरुरत मंद परिवारों की बेटियों की शादी के लिए राज्य सरकार 31 हज़ार रूपये की आर्थिक सहायता प्रदान करेगी ।

HP Shagun Scheme के तहत सरकार द्वारा दी जाने वाली धनराशि लाभार्थियों के बैंक अकाउंट में ट्रांसफर की जाएगी। इसलिए आवेदिका का बैंक अकाउंट होना चाहिए और बैंक अकाउंट आधार कार्ड से लिंक होना चाहिए।

PM Modi Unemployment Allowance Scheme 2022 Apply Online Form | Atal Beemit Vyakti Kalyan Yojana

Posted: 19 Apr 2022 08:03 PM PDT

Central government has launched PM Modi Unemployment Allowance Scheme 2022 or Atal Beemit Vyakti Kalyan Yojana. ABVKY will benefit around 40 lakh industrial workers who are members of Employees State Insurance Corporation (ESIC members). People can now check the how to apply for PM Unemployment Allowance Scheme and fill ABKVY application / registration form online.

About Atal Beemit Vyakti Kalyan Yojana 2022

Atal Beemit Vyakti Kalyan Yojana (ABVKY) is a welfare scheme for employees covered under Section 2(9) of ESI Act, 1948, in the form of relief payment upto 90 days, once in a lifetime. The Atal Bimit Vyakti Kalyan Yojana was introduced w.e.f. 01-07-2018 on pilot basis for a period of two years initially.

The scheme has now been extended for another one year i.e. from 1st July, 2020 to 30th June, 2021. It has also been decided to enhance the rate of unemployment relief under the scheme to 50% of wages from earlier rate of 25% along with relaxation in eligibility conditions, provided the Insured Person should have been in insurable employment for a minimum period of two years immediately before her/his unemployment and should have contributed for not less than 78 days in the contribution period immediately preceding to unemployment and minimum 78 days in one of the remaining three contribution periods in two years prior to unemployment. In a significant relaxation, relief shall become due for payment after 30 days from date of unemployment and claim can be submitted directly to the designated ESIC Branch Office by the worker.

The enhanced benefit and relaxed conditions are applicable during the period 24th March 2020 to 31st December 2020. Claims to get the relief can be made online at website www.esic.in along with submission of the physical claim with an affidavit, photocopy of Aadhaar Card and Bank Account details to the designated ESIC Branch Office by post or in person.

PM Modi Unemployment Allowance Scheme 2022

ESIC board has approved relaxation in eligibility criteria and enhancement in the payment of unemployment benefit under its Atal Bimit Vyakti Kalyan Yojana (ABVKY). This PM Modi Unemployment Allowance Scheme 2022 would benefit 40 lakh nearly industrial workers who are ESIC members. The central govt. is implementing the ABVKY under which unemployment benefit is paid to the workers covered under ESI scheme. 

As per the official sources, ESIC has decided to extend the scheme for 1 more year up to 30 June 2021. ESIC official statement said "It has been decided to relax the existing conditions and the amount of relief for workers who have lost employment during the COVID-19 pandemic period." It is an enhanced relief under relaxed conditions which is payable for duration b/w 24 March 2020 to 31 Dec 2020. Afterwards, the ABVKY Scheme will be available with original eligibility condition during the period 1 January 2021 to 30 June 2021.

It is proposed that the govt. will perform review of relaxed conditions after 31 December 2020. The review will depend upon the need and demand for such relaxed condition.

Eligibility criteria to get Half Salary for 3 Months to Unemployed Workers

ESIC has even relaxed the eligibility criteria to avail relief under Atal Bimit Vyakti Kalyan Yojana. Previously, the unemployment allowance was payable 90 days after unemployment. But with the new PM Modi Unemployment Allowance Scheme 2021, it shall become due for payment after 30 days of getting unemployed.

How to Apply for PM Modi Unemployment Allowance Scheme 2022

The ESIC member can submit the unemployment claim directly to the ESIC branch office. This is different from claim being forwarded by the last employer. The direct link to download ESIC Atal Bimit Vyakti Kalyan Yojana is https://www.esic.nic.in/attachments/circularfile/93e904d2e3084d65fdf7793e9098d125.pdf. The unemployment allowance online application form will appear as shown below:-
The payment shall be made directly in the bank account of insured person. ESIC member should have insurable employment for a minimum period of 2 years before his/her employment. Moreover, beneficiaries should have contributed for not less than 78 days in the contribution period immediately preceding to unemployment and minimum 78 days in one of the remaining 3 contribution periods in two years prior to unemployment.

Furthermore, ESIC board also took the decision to establish ICU/HDU (Intensive care unit) services at 10 per cent of total beds in ESIC Hospitals.

PM Karmayogi Scheme (कर्मयोगी योजना) - National Mission for Civil Services Capacity Building Approved by the Indian Cabinet

Posted: 19 Apr 2022 07:54 PM PDT

PM Karmayogi Scheme (कर्मयोगी योजना) has been approved by the Indian Cabinet Committee on Economic Affairs on 2 September 2020. This National Mission for Civil Services Capacity Building is started by central government for welfare of government officials. The Mission Karmayogi is a skill building programme for its civil servants and is the biggest Human Resource Development (HRD) reform approved by CCEA.

The PM Karmayogi Scheme or the Mission Karmayogi will be accessible for all i.e from section officers to secretaries. It will have 2 paths namely self driven where the official can choose field of interest and guided where official will be provided with the procedure to perform their jobs effectively. At the top, there will an HR council chaired by PM Narendra Modi and comprising of selected Union ministers and chief ministers.

In this HR Council for Mission Karmayogi - National Programme for Civil Services Capacity Building (NPCSCB), there will be eminent thought leaders liked noted academics and global leaders and civil services leadership.

PM Karmayogi Scheme (कर्मयोगी योजना) 2022 - Complete Details

The complete details of the PM Karmayogi Scheme (कर्मयोगी योजना) are mentioned in this article.

Institutional Framework - National Programme for Civil Services Capacity Building

Union Cabinet chaired by PM Narendra Modi has approved the launch of National Programme for Civil Services Capacity Building (NPCSCB) with the following institutional framework:-
1) Prime Minister's Public Human Resources (HR) Council,
2) Capacity Building Commission.
3) Special Purpose Vehicle for owning and operating the digital assets and the technological platform for online training,
4) Coordination Unit headed by the Cabinet Secretary.

Qualities of Civil Servants in Mission Karmayogi

PM Karmayogi Scheme is based on the central government's vision on how a civil servant should be. A govt. official will have to be:-
  • Imaginative and innovative
  • Proactive and polite
  • Professional and progressive
  • Energetic and enabling
  • Transparent and tech enabled
  • Constructive and creative
Mission Karmayogi will focus on individual (civil servants) and institutional capacity building.

Salient Features of Mission Karmayogi (NPCSCB)

NPCSCB is specifically designed to lay the foundation for capacity building for Civil Servants. This Mission Karmayogi will enable govt. officials to remain entrenched in Indian Culture and sensibilities and remain connected with their roots. 
In the PM Karmayogi Scheme, civil servants can learn from the best institutions and practices across the world. The National Programme for Civil Servants Capacity Building will be delivered by setting up an Integrated Government Online Training: iGOTKarmayogiPlatform. 

Principles for Karmayogi Scheme 2022

The core guiding principles of the PM Karmayogi Scheme are given below:-
  • Supporting Transition from "Rules based" to "Roles based" HR Management. The govt. aims to align work allocation of civil servants by matching their competencies to the requirements of their post.

  • To emphasise on "on-site learning" to complement the "off-site" learning process
  • In order to create an ecosystem of shared training infrastructure. It would also include learning materials, institutions and personnel,
  • For calibrating all Civil Service positions to a Framework of Roles, Activities and Competencies (FRACs) approach,
  • To create and deliver learning content relevant to the identified FRACs in every Government entity,
  • In order to make learning content available to all civil servants, an opportunity to continuously build and strengthen their Behavioural, Functional and Domain Competencies in their self-driven and mandated learning paths.
  • To enable all the Central Ministries and Departments and their Organisations to directly invest their resources towards co-creation and sharing the collaborative and common ecosystem of learning through an annual financial subscription for every employee,
  • In order to encourage and partner with the best-in-class learning content creators including public training institutions, universities, start-tips and individual experts.
To undertake data analytics in respect of data emit provided by iGOT- Karmayogi pertaining to various aspects of capacity building, content creation, user feedback and mapping of competencies and identify areas for policy reforms.

Objectives of National Mission for Civil Services Capacity Building

It is also proposed to set up a Capacity Building Commission, with a view to ensure a uniform approach in managing and regulating the capacity building ecosystem on collaborative and co-sharing basis. The role of Commission will be as under:-
  1. To assist the PM Public Human Resources Council in approving the Annual Capacity Building Plans.
  2. In order to exercise functional supervision over all Central Training Institutions dealing with civil services capacity building.
  3. To create shared learning resources, including internal and external faculty and resource centers.
  4. For coordination and supervising the implementation of the Capacity Building Plans with the stakeholder Departments.
  5. To make recommendations on standardisation of training and capacity building, pedagogy and methodology
  6. To set norms for common mid-career training programs across all civil services.
To suggest policy interventions required in the areas of HR Management and Capacity Building to the government.

iGOT Karmayogi Platform

iGOT-Karmayogi platform brings the scale and state-of-the-art infrastructure to augment the capacities of over two crore officials in India. The platform is expected to evolve into a vibrant and world-class market place for content where carefully curated and vetted digital e-learning material will be made available. Besides capacity building, service matters like confirmation after probation period, deployment, work assignment and notification of vacancies etc. would eventually be integrated with the proposed competency framework.
Mission Karmayogi aims to prepare the Indian Civil Servant for the future by making him more creative, constructive, imaginative, innovative, proactive, professional, progressive, energetic, enabling, transparent and technology-enabled. Empowered with specific role-competencies, the civil servant will be able to ensure efficient service delivery of the highest quality standards.

Financial implications of PM Karmayogi Yojana

To cover around 46 lakh Central employees in PM Karmayogi Yojana, a sum of Rs. 510.86 crore will be spent over a period of 5 years from 2020-21 to 2024-25. The Mission Karmayogi expenditure is partly funded by multilateral assistance to the tune of USD 50 million. A wholly owned Special Purpose Vehicle (SPV) for NPCSCB will be set up under Section 8 of the Companies Act, 2013. The SPV will be a "not-for-profit" company and will own and manage iGOT-Karmayogi platform. 
The SPV will create and operationalise the content, market place and manage key business services of iGOT Karmayogi platform, relating to content validation, independent proctored assessments and telemetry data availability. The SPV will own all Intellectual Property Rights on behalf of the Government of India. An appropriate monitoring and evaluation framework will also be put in place for performance evaluation of all users of the iGOT Karmayogi platform so as to generate a dashboard view of Key Performance Indicators.

Background of PM Karmayogi Scheme

Capacity of Civil Services plays a vital role in rendering a wide variety of services, implementing welfare programs and performing core governance functions. A transformational change in Civil Service Capacity is proposed to be affectedby organically linking the transformation of work culture, strengthening public institutions and adopting modern technology to build civil service capacity with the overall aim of ensuring efficient delivery of services to citizens.

A Public Human Resources Council comprising of select Union Ministers, Chief Ministers, eminent public HR practitioners, thinkers, global thought leaders and Public Service functionaries under the Chairmanship of Hon'ble Prime Minister will serve as the apex body for providing strategic direction to the task of Civil Services Reform and capacity building.

Post Bottom Ad

Pages